Landelijke finale Hoofdklasse in Nunspeet

Zaterdag 23 september werd in Nunspeet de landelijke finale Hoofdklasse georganiseerd.

Vijf ploegen streden daar om het Kampioenschap van Nederland. Een zeer complex incident met veel uitdagingen voor de ploegleden, de bevelvoerder en de Officier van dienst. Hier een uitgebreide beschrijving van het scenario.

Scenario>

Vandaag, 23 september 2023, is er op het bedrijventerrein De Kolk bij transportbedrijf G v/d Put door een voorbijganger een brandende vrachtwagen gemeld aan de AC. Vrachtwagen staat in een dockshelter.
Op de locatie zal de 1e TS geleverd worden door Post Nunspeet, deze wordt ingezet op de brandende vrachtwagen. Wanneer de 1e TS ter plaatse is, constateren ze vrij snel dat de vrachtwagen volledig in de brand staat. Eventuele lading is nog niet bekend, ze gaan op onderzoek naar mogelijke slachtoffers en inhoud lading. Opeens hoort men een enorme knal nabij de vrachtwagen (vermoedelijk van een band of mogelijke lading die explodeert).Kort daarna hoort men een hoop lawaai en geschreeuw uit de naastgelegen hal komen. Door de aanwezige politie wordt hier snel een kijkje genomen, en deze geeft aan de 1e TS door dat er meerdere personen in de hal aanwezig zijn en mogelijk bekneld liggen. Hierop zal de 2e TS 120 (wedstrijdploeg/OVD) ter plaatse komen. Bij de vrachtwagen met oplegger, welke binnen in de hal staat, waren op het moment van de explosie een 3-tal medewerkers bezig. Door de schrik maakt de machinist van de kraanbaan een verkeerde handeling op de knoppen. Hierdoor raakt de medewerker van de kraanbaan gewond aan z’n hoofd en raakt de lading instabiel. Door de instabiliteit van deze lading raakt er een andere medewerker bekneld onder de last welke in de kraan hing en half op de laadklep rust. Ook er valt een medewerker van de laadklep, en komt ongelukkig onder het wiel van de oplegger en randbeugel terecht. De 2 slachtoffers moeten bevrijd worden door de wedstrijdploeg, de HV mag helpen met opbouwen van de stabilisatie, controle door de wedstrijdploeg. Mogelijk komt er via het aanwezige wandrooster lichte rook naar binnen van de brandende vrachtwagen in de dockshelter, waar eventueel op geanticipeerd moet worden door de wedstrijdploeg. Medewerker met forse hoofdwond wordt door politie opgevangen. Inmiddels is de eigenaar door politie en OVDB uitgehoord, over de blauwe vaten op terrein die dicht bij de brandende vrachtwagen staat. Ze geeft aan dat deze vaten voor max. 10% gevuld zijn met Dieselolie en Ad Blue. Ook geeft ze aan dat ze het allemaal niet vertrouwt, waarom de 1e vrachtwagen in brand is gegaan. Ze kan na doorvragen van OVD/Politie/Bevelvoerder aangeven dat ze wat ruimten (waaronder containerruimte) in het pand heeft onderverhuurd aan derden.
Tijdens de start van bevrijding 3e slachtoffer in de hal, wordt er door politie of 1e TS een forse rookontwikkeling en explosie waargenomen elders op het terrein. Vervolgens rent er een persoon weg bij deze rookontwikkeling. Deze wordt door de aanwezige politie gearresteerd. Deze persoon heeft de vrachtwagen in brand gestoken. De OVD zal hier op moeten doorpakken en opschalen naar een groot incident. De 3e TS (130) en 2e TWG zal dan ook op deze vrachtwagen moeten worden ingezet.
De brand zal zich vervolgens uitbreiden, en doorslaan naar binnen in de kantine 1e Verdieping.
Wat men dan nog niet weet is dat er in de bakwagen onder andere een 2-tal pallets instaan met een batterijpakket Lithium ION van 2x 50kWh. Dit veroorzaakt de forse rook/brandontwikkeling.
Hierdoor zal er een Thermal runaway ontstaan, en een doorslag creëren naar binnen op de 1e Verdieping.
Door een snelle verkenning in de cabine kan men de vrachtbrief van de lading nog redden.
De 3e TS (130) en 2e TWG zal deze pallets dan ook na overleg met OVD/AGS blijven koelen en de omgeving in de gaten houden op veranderende situaties. De brand is inmiddels snel verspreid in de ruimte en vervolgens richting het dak, waardoor deze door het dak zal uitslaan en de aanwezige PV-Panelen zal aanstralen en beschadigen. De brand op het dak is alleen te zien via de hoogwerker.
De zonnepanelen zijn wel betrokken en beschadigd door de onderliggende en doorslaande brand.
Op het dak zijn inmiddels al een aantal PV-Panelen beschadigd. Dit dan ook doorgeven aan de OVD of 120/130. Dit is iets om rekening mee te houden voor de OVD voor wat betref het benedenwindse effectgebied en de communicatie hierover. De AC meldt aan de OVD dat er vanuit de omgeving meerdere meldingen van stank/rookoverlast binnen komt.  De 2e TS 120 (wedstrijdploeg) zal de binnenbrand en doorslag naar dak vanuit binnen moeten aanpakken en bestrijden. Onder aan de trap ligt een 4e SO die door de rookinhalatie en vluchtpoging van de trap is gevallen, en bewusteloos/gewond aan het been is. In de kantine ligt een 5e SO die schoonmaakwerkzaamheden achter de bar aan het verrichten was in deze ruimte. Dit SO raakt bedwelmt door de rook en probeert nog naar de naastgelegen kantoorruimte te vluchten. Dat is helaas niet gelukt. De politie (OVD-P) blijft de eigenaar uitvragen wat de mogelijke link kan zijn naar beide vrachtwagen branden. Eigenaar geeft nogmaals aan dat bepaalde ruimten achter in de hal verhuurd zijn aan derden. Ze weet niet goed wat de onderhuurders in deze ruimten doen. Dit geeft OVD-P door aan OVD-B, waarop de OVD-B een snelle verkenning zal laten uitvoeren door de 2e TS (wedstrijdploeg). De eigenaar heeft wel een sleutel van deze ruimte, maar geeft deze niet uit zichzelf af aan politie of brandweer. Hier moet om gevraagd worden. Als de brandweer de ruimte opengemaakt heeft, komen ze tot de ontdekking dat er een niet actief zijnde drugslab in deze ruimte zit. Deze zijn ze inmiddels aan het opruimen en afvoeren. Er staan nog wat onderdelen. Bij de politie gaat er dan een link vallen met de inmiddels gearresteerde persoon. Deze persoon is de motor achter dit niet meer actief zijnde drugslab en wilde nog wat wegmoffelen door de 1e vrachtwagen in de brand te steken waar nog rest zaken in hebben gezeten. En hij wilde de hulpverleners afleiden en de boel volledig laten escaleren bij dit bedrijf. Waardoor hij een laatste poging wilde doen, door een explosief in de 2e vrachtwagen te gooien. Niet wetende dat daar ook Lithium Batterijen in zaten. Het drugslab is niet meer actief, en is al in de sloop/afbouwfase. Dus geen aanvullende werkzaamheden voor de brandweer.

Wat een bijzonder scenario. Dank aan de post Nunspeet voor de organisatie en alle anderen die hebben deelgenomen als rollenspeler of anders.